ročníkové práce
Hlavním tématem osmé třídy na waldorfské škole je ročníková práce. Tou se většinou žáci začnou zabývat již v 7. třídě, kdy si vyberou téma, které je jejich srdci blízké a kterému se chtějí věnovat. Může se jednat o výtvarné dílo, taneční vystoupení, výrobu hodin či háčkování, fantazii se meze nekladou. Vybere si název práce a je mu přidělen garant z řad učitelů ve škole. Garant pravidelně na schůzkách dohlíží nad uskutečňováním záměrů žáků. V závěru zhodnotí hotovou práci. Žáci si ještě vybírají konzultanta, který jim pomáhá po odborné stránce. Témata ročníkových prací na waldorfských školách jsou často zaměřena umělecky, rukodělně a prakticky.
Ročníková práce má část teoretickou, ve které žáci zpracují téma za pomoci odborné literatury a dalších zdrojů a část praktickou, ve které se věnují konkrétnímu sestrojení, výrobě, uměleckému zpracování, experimentování či pozorování. Své poznatky, teoretické a praktické, pak sepíší. Rozsah ročníkové práce je cca 20 stránek včetně úvodu, teorie, praxe a případné fotodokumentace. Předtím, než dojde ke svázání práce, konzultant provede korekturu a garant vznese případné připomínky. Následně dojde ke slavnostnímu svázání práce a garant sepíše otázky, na které se žáci mají připravit k obhajobě.
Obhajoba je vrcholem ročníkových prací. Probíhá na jaře, většinou v dubnu a žáci při ní dostanou prostor, cca 20 minut, představit zpracované téma, výsledky své práce a zodpoví otázky položené garantem. Prezentace probíhá před publikem z řad rodičů, příbuzných, učitelů, spolužáků a přátel.
- Témata ročníkových prací 2023/2024
- Témata ročníkových prací 2022/2023
- Témata ročníkových prací 2021/2022
- Témata ročníkových prací 2020/2021
- Témata ročníkových prací 2019/2020